стрічка

Цукерки ручної роботи: як працює кондитерська фабрика у Дубні

08 Грудня 2020, 18:00
9454

Царство горіхів, шоколаду і сухофруктів. Так хочеться називати цехи цукеркової фабрики компанії «Аметист плюс», що в Дубні. Тут наче ельфи, трудяться працівниці в масках і однакових костюмах, виготовляючи вручну кожну цукерку «Чорнослив у шоколаді». Саме тут можна спробувати найсвіжіші солодощі, які всі ми любимо і пам’ятаємо ще з дитинства.

Компанія «Аметист плюс» створила бренд ChoccoVia, з яким вийшла на ринки Європи, США, Канади й навіть Австралії. Завдяки сучасному обладнанню потужності виробництва за останні роки зросли до 60 тонн продукції на місяць.

Бізнес.Район побував у цехах цукеркової фабрики, розпитав директора про тонкощі виробництва, експорт, попит і роботу в карантин.

 

Усі сухофрукти начиняють вручну

Історія компанії «Аметист плюс» почалася у 2005 році, коли тодішній керівник Анатолій Мартинюк вирішив почати цукерковий бізнес. Зараз компанією керує його син Андрій.

Чоловік розповідає, що коли в його батька виникла ідея робити цукерки, про ринок і тенденції ніхто не думав.

«Ніхто не знав, як розвивається ринок, але була ідея, доступ до сировини, бо батько був постачальником та знав, де і що взяти. Рецептура цукерок та технологія виготовлення також була всім добре відома, тож вирішили розгорнути виробництво», – каже Андрій Мартинюк.

Андрій Мартинюк
Андрій Мартинюк

За його словами, основними позиціями цукерок завжди були «Чорнослив», «Курага», «Чорнослив плюс курага», «Метеорит», «Прометей» і «Грильяж класичний». Продавали переважно на Рівненщині, й поступово з’явилися підприємці, яких зацікавили цукерки. Об’єми виробництва були досить маленькі. У цей процес залучили близько десяти осіб.

Цікаво, що всі цукерки з сухофруктами робили й досі роблять вручну. Андрій Мартинюк каже, що технології, яка б дозволила автоматизувати процес, ще не існує.

Чорнослив або курагу спочатку розм'якшують, а тоді вручну кладуть всередину горішок
Чорнослив або курагу спочатку розм'якшують, а тоді вручну кладуть всередину горішок


Сформований корпус цукерки, який підсохне і поїде на глазурування
Сформований корпус цукерки, який підсохне і поїде на глазурування

 

«На сьогодні немає технології, яка дозволила б видалити кісточку з чорносливу і помістити всередину волоський горішок. Скажу більше, якби це було можливим, то гіганти галузі – «АВК», «Конті» і «Рошен» – давно би вже поставили лінію і робили б такі цукерки. Тому формування корпусу цукерки – ручний процес. Автоматизувати можна глазурування, обгортку та пакування.

Грильяжну групу цукерок також колись робили вручну. На сьогодні роблять вручну тільки одну позицію з цієї групи – «Грильяж класичний». Пояснюють це тим, що цукерка «з автомата» не матиме потрібної форми і консистенції. Завдяки ручній роботі цукерка хоч і тверда, але кусати її легко, завдяки великим шматочкам горіха.


 

Від великих українських виробництв «Аметист плюс» відрізняється саме таким підходом. Маючи великий штат, близько 200 людей, можуть дозволити собі ручні процеси. На ринку сухофруктів компанія з Дубна, можливо, вже й перша в Україні. За всі ці роки асортимент цукерок розширили до понад 20 видів.



Цукерки їдуть на глазурування
Цукерки їдуть на глазурування

Читайте також: Скло на будь-який смак: європейські бренди наливають у рокитнівські пляшки. ФОТО

 

Загортальну машину знайшли в Італії

Кондитерське обладнання, а тим більше обладнання для роботи з сухофруктами, є специфічним. Роздобути його нелегко, бо й виробництва його не так часто замовляють.

«Тому ціни на кондитерське обладнання високі. Я не знаю жодного нового агрегата, який би коштував менш як 100 тисяч євро. Для порівняння, лінія, яка робить цукерку «Рафаелло», коштує 10 мільйонів євро», – каже директор «Аметист плюс» Андрій Мартинюк.

На заводі зараз працює два цехи з окремими лініями – для горіхів і сухофруктів. Є лінія, яка зроблена на замовлення в Україні. Її ніхто раніше не виготовляв. Просто знайшлися люди, які загорілися ідеєю і виконали специфічне замовлення. За два-три роки експериментів добились того результату, якого хотіли.

Проблемно було також підшукати загортальну машину для цеху сухофруктів. Адже цукерка-сухофрукт – нестандартної форми. Вона може бути малою, великою, круглою чи горбатою. Мало того, такі кондитерські вироби виготовляють тільки в Росії, Україні і Польщі. Тому знайти виробника, який зробить загортальну машину для такої цукерки – важко. Дубнівчани добули таке обладнання в Італії.

Загортальна машина
Загортальна машина

Процес загортання цукерок
Процес загортання цукерок

По лінії цукерки вже в обгортці їдуть на фасування
По лінії цукерки вже в обгортці їдуть на фасування

Пакування продукції
Пакування продукції

Що стосується сировини, з цим проблем немає. На сьогодні у «Аметист плюс» немає потужностей, щоб робити шоколад самостійно, тому користуються послугами сторонніх компаній.

«На українському ринку є багато компаній, які виготовляють шоколад: «МИР», «Жако», «Східні ласощі» тощо. Дуже великий вибір постачальників, тож є з кого вибрати», – розповідає Андрій Мартинюк.

Волоський горіх у цукерках – український. Арахіс приїжджає переважно з Індії, де урожай два рази в рік. Чорнослив є з України, Молдови, Узбекистану, Чилі. Курага – з Узбекистану і Туреччини. Персик – взагалі китайський. Загалом вибір країни-постачальника залежить від сезону і ціни на сировину.


Частину цукерок загортають вручну
Частину цукерок загортають вручну

 

Цукерками з Дубна смакують у Європі й навіть в Австралії

У співпраці з Європейським банком реконструкції та розвитку (ЄБРР) компанія «Аметист плюс» створила торгову марку ChoccoVia. Її запустили у 2018 році.

За словами Андрія Мартинюка, ЄБРР допоміг «Аметисту» повністю розробити торгову марку ChoccoVia і сконтактував дубнівчан із фірмою, з якою співпрацює і яка цим займається. Так у бренду з'явилася оригінальна назва, логотип, брендовані авто. Також за останні два роки зробили більш сучасними деякі обгортки і назви цукерок. Компанія «Аметист плюс» оплатила ці всі послуги, а згодом, після реалізації проекту, Європейський банк компенсував частину коштів, потрачених на ребрендинг.

«Ми зрозуміли, що не потрібно називати компанію і бренд однаково, тому виникла потреба створити бренд. У базу ввійшли цукерки пралінової й кокосової груп. На сьогодні там п’ять позицій у сучасному дизайні, із сучасними назвами. Такими, які й нам неважко вимовити і можна запам’ятати, і які будуть так само сприймати на Заході. Тобто з цією етикеткою можна продаватися не тільки в Україні, а й за кордоном», – пояснює Андрій Мартинюк.

Андрій Мартинюк
Андрій Мартинюк

 

З італійської ChoccoVia перекладають як «Шоколадний шлях». Під цим брендом дубнівчани продають за кордон близько 5% виготовленої продукції. Цукерки через партнерів-дистриб’юторів експортують у США, Канаду, Австралію та країни Євросоюзу (Словаччина, Чехія). 

За кордоном цукерки в основному купує українська діаспора, а попит на них – сезонний і збільшується перед новорічними святами. Америка може робити замовлення ще влітку. Найбільший попит – на чорнослив у шоколаді, який тягне за собою всі продажі. Основний споживач цукерок за кордоном – це українсько-російсько-білоруська діаспора.


 

Насправді з експортом цукерок у Європу не все так просто. За словами Анатолія Мартинюка, щоб гарно продавати у ЄС, треба відкривати там своє представництво, мати на місці людей і склад з продукцією. Якщо це робити, потрібно вкладати досить великі інвестиції. До чого дубнівчани поки не готові. Тому зараз докладають більше зусиль, аби розвиватися і робити акцент на внутрішній ринок – Україну.

«Є ще один нюанс. Деякі позиції цукерок – незрозумілі для європейця. Там не сприймають, до  прикладу, грильяжних цукерок, або не розуміють, чому цукерка з сухофрукту має бути така велика. Покупець у Європі хоче чогось маленького, акуратного і зафасованого у коробку», – стверджує директор «Аметист плюс».

І додає, що у європейців дуже високі вимоги до продукції. Був випадок, коли машина з цукерками тиждень пробула на кордоні, поки вони не зробили у своїй лабораторії усі аналізи.

Хоча якість цукерок сумнівів не викликає – компанія «Аметист плюс» пройшла сертифікацію на відповідність стандартам: ISO 2200:2018, ISO 9001:2015 та НАССР. Увесь процес сертифікації зайняв близько двох років.

Для цього потрібно було побудувати ланцюг виробництва так, щоб не було перехресного забруднення сировини. Він виглядає приблизно так: отримання сировини, розпакування, підготовка до виробництва, ліпка, глазурування, загортка. І чиста зона не має перетинатися з фінальною. Щоб зберегти цей виробничий ланцюг, потрібно було перебудовувати приміщення.

 

Конкуренція і маркетинг

Цукерки з сухофруктів, за словами Андрія Мартинюка, роблять майже в кожній області України. Наприклад, «Волинські солодощі» – один виробник в регіоні. У Рівненській області таких виробників – чотири.

До здорової конкуренції у компанії «Аметист плюс» ставляться позитивно. Зараз роблять акцент на якості продукції. Цукерки недешеві, але для їх виготовлення не використовують дешеву сировину.


 

«Ми давно на ринку і по Україні знаємо хороших дистриб’юторів. У цілому конкуренція чесна. Є дешевший товар, а є дорожчий. Але немає перекосів, що в одного цукерка коштує сто, а в іншого двісті гривень. Питання до споживача, за якими критеріями він обирає продукцію», – пояснює директор компанії.

Щоб стимулювати продажі, керівництво використовує різні маркетингові підходи. Наприклад, запровадило заохочувальні акції як для торгових представників, так і для кінцевого споживача на торгових точках.

Найближчим часом виробництво солодощів хочуть розширяти, щоб збільшити обсяг постачання за кордон. Зараз, за словами Андрія Мартинюка, компанія працює над тим, щоб збудувати новий цех, у який поставлять третю лінію.


 

***

Всесвітня пандемія не позначилася на процесі виробництва цукеркової фабрики компанії «Аметист плюс». На щастя, тут не було великих спалахів захворювання. Ті випадки, які були, вчасно виявляли.

Проте виникла інша проблема – люди перестали купувати цукерки в тих об’ємах, які були ще рік тому. І така ситуація – по всій країні. Андрій Мартинюк пояснює, що у людей тепер менше грошей і їх витрачають на більш потрібні речі. Для когось це ліки або освіта дітей.

Новорічна коробка цукерок
Новорічна коробка цукерок

Зазвичай перед новорічними святами попит на цукерки зростає мінімум у три рази. Цьогоріч таких стрибків не спостерігають. Пандемія коронавірусу вплинула таким чином на весь продуктовий ринок.

Навіть серйозні компанії, які раніше замовляли новорічну продукцію заздалегідь та зі своїми логотипами, цьогоріч планують видавати подарунки працівникам грішми.

 

Читайте також:

 

Світлана КИРИЛОВА

Фото Ірини КАБАНОВОЇ

Коментар
09/12/2021 Середа
08.12.2021
07.12.2021